Ruoki sisäistä pantteriasi kehonpainotreenissä

kehonpaino_artikkeli_ajankohtaista

Ryhmäliikunnan kevään uutuustunti on kehonpainotreeni. Harjoituksissa ei tavoitella korkeita sykkeitä tai maksimaalisia kyykkytuloksia, vaan keskeistä on kehollisten taitojen harjoittelu. Tällä tunnilla täytyy hyväksyä, että kaikkea ei osaa tai kykene tekemään heti. Sen vuoksi ohjaaja antaa haastavimpiin liikkeisiin aina vaihtoehtoja eli niin kutsuttuja progressioita, joiden avulla taidossa voi edistyä ja sitä harjoittaa. Esimerkiksi käsilläseisontaa ei harjoitella saman tien niin, että seistään käsillä keskellä lattiaa, vaan tehdään erilaisia kehoa valmistavia harjoituksia, joiden avulla lopullisessa suorituksessa onnistuminen tulee vähitellen lähemmäksi ja mahdollisemmaksi.

Kehonpainotreeni vaatii pitkäjänteisyyttä kuten taitojen opetteleminen aina. Kehonhallinta perustuu aivojen, hermotuksen ja lihasten saumattomaan yhteistyöhön ja kun harjoitellaan asiaa, jota ennestään ei osata, tarvitaan käyttämättömien hermoyhteyksien herkistymistä tai jopa uusien yhteyksien syntymistä. Uusien hermoyhteyksien syntyminen vaatii aikaa sekä paljon toistoja ja harjoitusta. Kehonpainotreeni on loistavaa aivoliikuntaa, koska uusien taitojen harjoittelu haastaa aina myös aivoja. Tämä tarkoittaa, että aivoissa toiminnanohjaukseen ja liikkeenhallintaan osallistuvat osat aktivoituvat ja neuronien välille muodostuu uusia yhteyksiä.

Kehonpainotreeni kehittää koordinaatiota, voimaa, tasapainoa, kehonhallintaa ja liikkuvuutta. Levytankojenkin kanssa tunnilla pääsee vähän heilumaan, mutta ainoastaan klassisten painonnostoliikkeiden parissa. Kehonpainotreeni haastaa liikkumaan paremmin, taloudellisemmin ja sujuvammin. Ota siis treeni tavaksi ja ruoki sisäistä pantteriasi.

Joel_Timonen